اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان های قم، قزوین و اصفهان

 

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه، حکم دو زندانی که پیشتر در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان های قم و قزوین به اجرا درآمد. همچنین یک زندانی دیگر که از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۵ مردادماه در زندان اصفهان اعدام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، یک زندانی در زندان قم اعدام شد.

هویت این زندانی که از بابت اتهام قتل از ۴ سال و هفت ماه پیش از زمان اعدام، در زندان به سر می برد، رحمت فریدونی عنوان شده است.

همزمان یک زندانی دیگر نیز سحرگاه روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، در زندان قزوین اعدام شد.

هویت این زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، سبحان ملایی، حدودا ۳۰ ساله عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “سبحان ملایی کابینت ساز بود و فردی به‌نام مجتبی را به علت مسائل ناموسی به قتل رسانده بود. سبحان گمان کرده بود که خواهرش با مجتبی رابطه نزدیک دارند و او هم با ایشان درگیر می‌شود و این درگیری منجر به قتل مجتبی شد. این درحالی بود که خواهرش گفته بود که هیچ رابطه نزدیکی نداشتیم و فقط دوست بودیم”.

همچنین در گزارشی دیگر به نقل از رسانک، روز سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰، یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان اصفهان اعدام شد.

هویت این زندانی که در سال ۹۵ در اصفهان بازداشت شده بود، حسین اشترک، ۳۹ ساله، فرزند ابراهیم و اهل شهرستان زهک عنوان شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش اعدام این زندانیان از سوی رسانه های داخلی و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (۸ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۶۶ شهروند اعدام شدند و ۹۰ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۳ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان عادل آباد شیراز